بررسی عناصر گفت وگوو لحن در داستان های کوتاه حبیب احمدزاده

پایان نامه
چکیده

اگر چه تاریخ ادبیات داستانی به سده های پیش بازمی گردد، ولی ادبیات داستانی نوین ، راهی جدا از ادبیات کهن دارد و روز به روز شاهد بهره گیری نویسندگان از شگردهای جدید در داستان نویسی هستیم. با آغاز هجوم رژیم عراق به کشور ایران وشروع جنگ ، عده ای از نویسندگان دست به قلم گرفتند و هریک به گونه ای رسالت ذهنی خود را در این خصوص به جا آوردند. این نویسندگان ، از همان سال های آغازین جنگ شروع به نوشتن کردند و این امر در سال های بعد از جنگ با پختگی و تجربه ی بیشتر ادامه یافت. و هم اکنون ادبیات داستانی جنگ از جایگاه والایی در میان خوانندگان برخوردار است و سهم بسزایی در ادبیات داستانی ایران دارد. امروزه گرایش نویسندگان به ویژه نویسندگان دفاع مقدس ، به داستان کوتاه بیشتر شده است و این ژانر ادبی با اقبال بیشتری مواجه گردیده است. به دلیل حجم محدود داستان کوتاه ، فرصت برای انتقال مفاهیم و پیام کم است . و نویسنده باید با شگردی خاص مفاهیم موردنظر خود را در این قالب بگنجاند . گنجاندن عناصر داستانی در داستان های کوتاه ، با فشردگی هرچه تمام تر صورت می گیرد و انجام این کار به تبحر خاصی نیاز دارد. گفت وگو و لحن که از جمله عناصر داستان می باشد، کارکردهای مختلفی دارد . از کارکردهای آن می توان به گفت وگوی همراه با شخصیت پردازی، گفت وگوی همراه با توصیف، گفت وگوی توأم با درگیری، گفت وگو وانتقال محیط داستان و... اشاره کرد. لحن نیز انواع مختلف دارد که از انواع آن می توان به لحن خشن وجدی، لحن تمسخرآمیز، لحن دلسوزانه و... اشاره کرد. نویسندگان دفاع مقدس، هریک به گونه ای از عناصر داستانی در داستان های خود بهره برده اند. حبیب احمدزاده که از جمله نویسندگان دفاع مقدس می باشد، از عناصر گفت وگو ولحن در داستان های خود به طرز خاصی بهره برده است. گفت وگو ها معمولاً یک طرفه و به شیوه ی جریان سیال ذهن است ولحن اغلب نوشته هایش تلخ و گزنده است. او که از نزدیک جنگ را تجربه کرده ، به خوبی توانسته است مفاهیم ذهنی خود را در داستان هایش انتقال دهد.

منابع مشابه

بررسی عناصر ادبیات اقلیمی در داستان های کوتاه مارون عبود

چکیده ادبیّات اقلیمی به عنوان شاخه ای از ادبیّات که به بیان شاخصه های جغرافیای طبیعی و انسانی منطقه خاصی می پردازد، در ادبیات اکثر کشورها از جمله ادبیّات عربی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مارون عبود به عنوان یکی از اقلیم نویسان معروف در لبنان با اتکا بر حال و هوای بومی و جغرافیایی زادگاهش، ادبیّات اقلیمی را به مرتبه مهمی رساند. در این پژوهش با اتکا بر روش توصیفی تحلیلی، عناصر ادبیّات اقلیمی در «د...

متن کامل

بررسی عناصر داستان های کوتاه« موعدنا غداً»، « الکفاءات» و« ملک الملوک» اثر نجیب الکیلانی

داستان کوتاه به‌عنوان برشی از زندگی شخصیت اصلی داستان است که با وجود محدودیت در کاربرد عناصر داستان‌نویسی، همان ساختار و شیوه را در کاربرد این عناصر در آن می‌بینیم. لذا شیوه چینش این عناصر و میزان حضور هرکدام از آن‌ها در داستان قابل‌تحلیل است. «نجیب کیلانی» ادیب، داستان‌پرداز، شاعر و ناقد معروف مصری‌تبار، ازجمله کسانی است که با داشتن روح دینی و تعهد به قضایای اخلاقی، همراه با سبک واقع‌گرایانه د...

متن کامل

سیر تحول داستان کوتاه دفاع مقدس در دهه 60، 70 و 80 بر اساس آثار چهار نویسنده: حبیب احمدزاده، راضیه تجار، سید مهدی شجاعی و رحیم مخدومی

داستان کوتاه یکی از گونه های ادبی پر طرفدار در جهان معاصر است که از سال 1300 شمسی به ادبیات داستانی فارسی راه یافت و رشد کرد. این سیر ادامه داشت تا با شروع جنگ تحمیلی، شاخ? جدیدی از این گونه ادبی با عنوان «داستان کوتاه دفاع مقدس» در خدمت انتقال مفاهیم و ارزش های والای دفاع مقدس قرار گرفت، به طوری که در طی سه دهه پس از وقوع جنگ تحمیلی، بیشترین آمار ادبیات داستانی را به خود اختصاص داده است. داستا...

15 صفحه اول

بررسی عنصر داستانی گفت وگو در داستان سیاوش

شاهنامه فردوسی که به عنوان یکی از بزرگ ترین حماسه های جهان در عرصه ی ادبیات مطرح است ،به درستی بیانگر تعریف حماسه است . داستانی-روایی بودن که از عناصر مهم تعریف حماسه است به درستی زمینه ارائه ی مفاهیم و اهداف فردوسی است. جایگاه تأثیرگذارعناصرداستان در داستان های شاهنامه بیانگر آگاهی فردوسی از چگونگی ارائه ی داستان های شاهنامه است . پیوند استوار و مؤثر عناصر داستان از ویژگی های برجسته ی داستانی ...

متن کامل

بررسی جایگاه زنان در داستان های کوتاه احمدمحمود

شخصیت ایستای زنان در جهان داستان های کوتاه احمدمحمود پویایی و حرکت تکاملی شخصیت های مرد را ندارد و کش مکش ها، دوگانگی ها، عواطف، و خواسته های آنان هیچ گاه درونی نمی شود تا بتواند آنان را از کلیت زنانگی به هویت زن بودن برساند؛ یعنی فردیت زنان داستان های کوتاه محمود برای رسیدن به شخصیت های نوعی یا نمونه نما قربانی می شود و به هم این دلیل، در این داستان ها، نباید در جست و جوی زنانی بود که توانایی ...

متن کامل

بررسی و خوانش ژنتی لحن روایت و زمینه‌‌های کاربست آن در داستان «کلاغ‌‌ها» از نادر ابراهیمی

مطالعات روایت‌‌شناختی در چند دهه گذشته بخش مهمی از بررسی‌‌های ادبی را به خود اختصاص داده است. در این باب، نظریه‌‌های گوناگونی شرح و بسط داده شده که آراء ژرار ژنت درباره کانون روایت از آن جمله است. او با تبیین ابعاد جدیدی از مقوله «لحن»، باب تازه‌‌ای در مباحث روایت‌‌شناسی گشود که ماحصل آن، تحلیل آثار ادبی از زوایای جدید بوده است. به این اعتبار، در مقاله حاضر، با استناد به منابع کتابخانه‌‌ای و رو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023